вівторок, 8 червня 2021 р.

 Конспект уроку « Соціальні аспекти статевого дозрівання. Гендерна рівність»

8 клас Основи здоровя

Тема.  Соціальні аспекти статевого дозрівання.

Спілкування хлопців і дівчат.

Мета: формувати поняття про соціальні аспекти статевого дозрівання. Розкрити відмінності понять «біологічна стать» і «соціальна статева роль» (ґендер). Ознайомити учнів із концепцією ґендерної рівності. Систематизувати знання про спілкування хлопців і дівчат,розвивати вміння працювати в команді, навички активного діалогу між учасниками навчально-виховного процесу; виховувати мотивацію щодо вивчення соціальних аспектів статевого дозрівання.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

 ІІ. Активізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів

Слово вчителя: «Одного разу художниця намалювала такий маленький комікс: два персонажі з червоними від морозу вухами стоять на вулиці в найхолодніший день року. Один каже: "Навіщо мені шапка, я не боюся морозу", а другий: "Я не ношу шапку, вона псує мені зачіску"».

 

Запитання для обговорення:

• Хто з них, чоловік, а хто — жінка? Відповідь обґрунтуйте.

• Як ви визначили стать героїв?

 

Підсумуйте: «Визначення статі персонажів цієї ситуації можливе лише завдяки нашим уявленням про типову поведінку чоловіків і жінок.

Наприклад, як у цьому випадку, жінки більше турбуються про свій зовнішній вигляд, а чоловіки нічого не бояться».

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово вчителя:

Ми всі дуже різні. У нас різні зачіски, ми носимо різний одяг, ми різного зросту, у нас несхожі обличчя, але ми всі – люди. І не просто люди, а чоловіки і жінки, або ж хлопчики і дівчата. Коли в сім’ї народжується дитина родичі радісно  зустрічають  першим  запитанням : «Хто  народився -  хлопчик  чи  дівчинка?»  Тема сьогоднішнього уроку   «Гендер і стосунки між статями»

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя.

У сучасному світі для означення статі людини використовується два слова: стать і гендер.

Стать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є поняттям біологічним.

Гендер (статева роль) – поняття культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважаться характерними для чоловіків та жінок у певному суспільстві.

Ознаки статі:

      з'являються самі по собі (без зовнішнього впливу);

      є універсальними, не залежать від країни, культури, релігії;

      ніколи не змінюються в історичному процесі.

Різниця між статтю і гендерними ролями

Приклад статі -  тільки жінка може народжувати.

Приклад гендерної ролі - піклування про дітей(тому що і чоловік, і жінка мають біологічну можливість виконувати цю роль).

2.Вправа «Гендерні ролі»  Уважно прочитайте наведені репліки та оберіть ті, з якими ви не згодні.

1. Білизна немовляти забруднилася. Батько може його перевдягнути.

2. Марія погано навчається.  Це не так вже й важливо, головне – вдало вийти заміж.

3. Сергію, нехай сестра випрасує твою сорочку.

4. Навіщо, Світланко, тобі цей автомобіль? Дівчатка мають гратися ляльками.

5. Краще, щоб дитину із садочка забирала мама, а не тато.

6. Жінка, що палить, здається вульгарною.

Наші  уявлення про образи чоловіка або жінки здебільшого залежать від культурних  стереотипів. Уважають, що дівчина має бути м’яка й ніжна, а не жорстка, агресивна чи груба.  Більшість з нас усвідомила ще з часів свого дитинства, що хлопці та чоловіки – це сила, мужність, стриманість, твердість. Чи завжди це так? Чи може бути навпаки ? Якими ми бачимо людей з власного оточення? Ким важче бути в сучасному світі – чоловіком  чи жінкою? На всі ці питання ми спробуємо сьогодні знайти відповіді.

Обговорення:

Під чиїм впливом сформувалися ваші уявлення про гендерні ролі?

Спрощені уявлення про те, як мають поводитися люди різної статі, який одяг мають носити і чим займатися, називають гендерними стереотипами.

Дівчата починають розуміти, якими вірними друзями можуть бути хлопці. Хлопці вчаться цінувати емоційну підтримку дівчат.

Порівняйте спілкування хлопців і дівчат у різні вікові періоди.

 Чим вирізняється цей процес у підлітковому віці?

3. Спілкування з однолітками протилежної статі. Інформаційне повідомлення 
Почуття дорослості штовхає підлітка до того, щоб освоїти нові для себе «дорослі» види взаємодій. Цьому сприяють бурхливий фізіологічний розвиток і, отже, ідентифікація підлітка з дорослими. 
Це суттєво впливає на зміну відносин між 
хлопчиками і дівчатками: вони починають проявляти інтерес одне до одного як до представника іншої статі. У зв'язку з цим підлітку стає особливо важливо, як ставляться до нього інші. З цим насамперед пов'язується власна зовнішність: якою мірою зачіска, фігура, манера тримати себе особи відповідають статевій ідентифікації «Я як чоловік», «Я як жінка».

Особливе значення в цьому ж зв'язку надається особистій привабливості - це має першорядне значення в очах однолітків. Диспропорції у розвитку між хлопчиками і дівчатками можуть служити джерелом переживань. Так, у фізичному розвитку дівчатка випереджають хлопчиків, вони можуть бути більшими і вищими. Дівчинка, яка випереджає інших у зростанні, може переживати це як певну неповноцінність, відхилення від норми. Низький зріст у хлопчиків викликає аналогічні почуття. Особливо важко переживаються зріст, повнота, худорба тощо. 
         Інтерес до іншої статі у молодших підлітків проявляється спочатку в неадекватних реакціях. Так, для хлопчиків характерні такі форми звернення на себе уваги як «задирання», приставання і навіть хворобливі дії. Дівчатка зазвичай усвідомлюють причини таких учинків і серйозно не ображаються, у свою чергу, демонструючи, що не помічають, ігнорують хлопчиків.

Пізніше відносини ускладнюються. Зникає безпосередність у спілкуванні. Часто це виражається або в демонстрації байдужого ставлення до іншої статі, або в сором’язливості при спілкуванні. У той же час підлітки відчувають почуття напруги від почуття закоханості до представників протилежної статі. У дівчаток цей інтерес зазвичай виникає раніше, ніж у хлопчиків: про власні симпатії таємниче повідомляється єдиній подрузі, але часто і групі ровесниць. Навіть при взаємних симпатіях відкриті дружні відносини проявляються рідко, так як для цього підліткам необхідно не лише подолати власну скутість, а й бути готовим протистояти глузуванням і кпинам з боку однолітків.

У старших підлітків спілкування між хлопчиками і дівчатками стає більш відкритим: у коло спілкування включаються підлітки обох статей. Прихильність до однолітка протилежної статі може бути інтенсивною, як правило, їй надається дуже великого значення. Відсутність взаємності іноді стає причиною сильних негативних емоцій. 
Романтичні відносини в спілкуванні хлопців і дівчат можуть виникати при спільному проведенні часу: на прогулянках, при відвідуванні музеїв, театрів, танців, кіно тощо. Підлітки нерідко ототожнюють себе з популярними персонажами і прагнуть відповідати зовнішнім формам їхньої поведінки.        Прагнення подобатися стає одним із значимих прагнень. Погляд знаходить особливу ціну: «Він на мене так дивиться! Я йому подобаюся!». Взаємні погляди та посмішки вже багато до чого зобов'язують. Це як би німа обітниця до переваги іншим. Якщо у відповідь подібних поглядів немає, то підліток сильно і гостро страждає. У дівчаток переживання прориваються в сльози і відчайдушні вигуки: «Він мене не любить!». Особливої ціни набувають дотики, танці, бо запрошення партнера потребує певної сили волі, упевненості, рішучості, сміливості.
Саме в цю пору багато підлітки, прагнучи зберегти свої переживання для самих себе, починають вести щоденник, писати вірші
Романтичне ставлення до представника іншої статі спонукає до мрії, фантазій, де здійснюються найнеймовірніші задуми і збуваються надії. 

4.Вправа «Стать чи гендер»

Отже, я пропоную вам наступну вправу.

Я називаю  вам факти, подумайте ознакою чого вони є: статі або гендера? Якщо це ознака статі ви встаєте, якщо це ознака гендеру -  піднімаємо руки до гори

Стать чи ґендер?

1. У підлітковому віці тембр голосу у хлопців змінюється (ламається), а в дівчат — ні. (Стать)

2. У чоловіків ростуть борода і вуса, а у жінок — ні. (Стать)

3. У багатьох країнах жінкам платять менше, ніж чоловікам за однакову роботу. (Гендер)

5. У деяких культурах чоловіки постійно готують їжу, а жінки ремонтують оселі. (Гендер)

6. Раніше жінки носили тільки спідниці, а тепер часто - штани. (Гендер)

7. Жінки народжують дітей, а чоловіки - ні. (Стать)

8. У Стародавній Греції в школах училися тільки хлопчики, а дівчатка — удома навчалися рукоділля і домоводства ( Гендер)
5. Ґендерна дискримінація – це будь-які відмінності, винятки або обмеження за ознакою статі щодо реалізації людиною прав людини і свобод у політичній, економічній, соціальній, культурній, громадській та будь-якій іншій сфері.

Гендерна дискримінація чоловіків

      При розлученні чоловіки мають менші права на опіку над дітьми;

      Традиційне чоловіче виховання спричиняє загрозу для життя та здоров’я, збільшує рівень каліцтва та передчасної смерті;

      Постійна гонитва за успіхом та грошима позбавляють радощів сімейного життя;

      Установка, що «справжній чоловік мусить бути серйозним і незворушним», «чоловіки не плачуть».

Гендерна дискримінація жінок

      Нерівномірний розподіл за професіями та посадами;

      Недостатнє представництво жінок у Верховній Раді, на керівних посадах в органах влади та управління;

      Середня заробітня плата жінок в Україні приблизно на 30% менша за середню зарплату чоловіків;

      Дискримінація в ЗМІ;

      Частіше виступають жертвами насильства;

      Відмова у прийомі на роботу на підставі сімейного стану та віку жінки.

Гендерна рівність – це рівні права та можливості для жінок і чоловіків у суспільстві, рівні умови для реалізації прав людини, участі в політичному, економічному, соціальному та культурному розвитку, отримання рівних винагород за результатами праці

V. Узагальнення та систематизація знань

1.                 Розв’язування ситуаційної задачі
Віка давно товаришує з однокласником Євгеном. Вони часто проводять час разом. Він подобається багатьом дівчатам: гарний, дотепний, грає на гітарі. Вчора під час прогулянки хлопець сказав, що закохався в дівчину з протилежного класу. Віка відчула, що не може порадіти за друга. Чому?

Запитання до учнів:

-    Назвіть можливі емоції дівчини, які вона переживала в ту мить, їх причини.
- Які можливі варіанти розвитку подальших подій у стосунках давніх товаришів?

-   Чи вдасться їм продовжити спілкування так, як було до цього моменту?
- Чи великі шанси на збереження цієї дружби?
- З якими проблемами вони зустрінуться?
- Чи готові вони їх вирішувати?
2. Робота з підручником ( ст..84)

VI. Домашнє завдання

П. 16

Немає коментарів:

Дописати коментар

Інформаційний фото-флешмоб до дня прав дитини. Учні 5 класів знайомилися з основними правими та обов'зками дітей.